torsdag 1 september 2011

SDN Centrum: Mål- och inriktning 2012 och ”Forma framtidens skola i Centrum”

I tisdags den 30 augusti var det vårt första sammanträde med SDN Centrum efter sommaruppehållet. Det var väldigt trevligt att träffa alla igen. Det var ett väldigt bra och givande sammanträde.

En av de viktigaste punkterna på dagordningen var beslut om mål och inriktning för Centrum för 2012. Ärendet bordlades vid nämndmötet i juni för att i stället tas upp i tisdags. Jag känner mig väldigt nöjd och stolt över det mål- och inriktningsdokument som vi i alliansen har lagt fram som förslag. Vi tar upp flera viktiga frågor inom olika områden, bl.a. Skola (med barnomsorg, förskola och grundskola), Äldreomsorg, Funktionshinder, Individ och Familjomsorg, Kultur och Fritid. Vi valde också att lyfta fram området Folkhälsa och naturligtvis ingår även Personal och Ekonomi. Länk till vårt mål- och inriktningsdokument för 2012 hittar du här.

Det blev en del samtal kring de två förslagen till mål och inriktning för 2012. Positivt var att det framfördes att majoriteten ser flera bra punkter i vårt förslag. Som förväntat blev utfallet efter votering att MP-S-V-förslaget antogs och att vi i M-FP-KD/alliansen reserverade oss med förmån för vårt eget förslag. Oavsett att vårt förslag inte antogs är jag väldigt nöjd och stolt över innehållet i vårt mål- och inriktningsdokument för 2012.

En annan viktig punkt som togs upp vid nämndmötet var att vi fick uppdaterad information om förvaltningens arbete med kommunikationsplan inom sektor utbildning för kommunikation med medborgare. Har tidigare bloggat om kommunikationsplanen i juni. Det var en väldigt bra presentation och jag ser väldigt positivt på förvaltningens arbete med detta. Närdemokrati och att värna om den är otroligt viktigt. Det är också oerhört viktigt med kommunikation och att skapa förutsättningar för och möjligheter till just kommunikation med medborgare. Jag ser därför väldigt positivt på den kommunikationsplan förvaltningen arbetat fram för sektor utbildning.

Jag ser också väldigt positivt på att dialogprocessen ”Forma framtidens skola i Centrum” startar nu under september månad . ”Forma framtidens skola i Centrum” vänder sig till föräldrar och medborgare i Centrum som vill vara med och forma just framtidens skola i Centrum. Onsdagen den 21 september hålls informationsmöte och onsdagen den 28 samt torsdagen den 29 september hålls dialogcaféer. Jag ser fram emot detta. Min förhoppning är att det blir intressanta och mycket givande möten vid dessa tillfällen. Vill du läsa mer om ”Forma framtidens skola i Centrum” hittar du det på Stadsdelsförvaltningen Centrums hemsida här. Där finns också möjlighet att anmäla sig till informationsmötet och till de båda cafédialogerna.

Vill också passa på att nämna att ”Forma framtidens skola i Centrum” även finns på facebook. Länk hittar du här: www.facebook.com/framtidensskolaicentrum

2 kommentarer:

  1. Perfekta politiska ställningstagande! I vanlig ordning..:) Kommer just nu från ett lokalt (M) styrelsemöte där vi diskuterat bl a hur skolan ska hantera elevhälsan utifrån nya skollagen.

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast! :) Försöker så gott jag kan med att bidra till att saker blir bättre och får en positiv utveckling. Och jag värdesätter stort varje person ses som unik med just sina förutsättningar, sin bakgrund och sin erfarenhet och vilja och möjlighet till att själv få fatta viktiga beslut i just sitt liv. mm. Min åsikt är att detta är viktigt och att detta är en av grunvalarna inom både FP och inom Allianspartierna. Så, ställningstagandet är enkelt. Är väldigt glad för att ni har diskuterat hur skolan ska hantera elevhälsan utifrån den nya skollagen! En viktig och väldigt värdefull diskussion som förhoppningsvis kommer att innebära mycket positivt för alla de elever som går i skolan och där elevhälsan utgår ett väldigt brett och samtidigt väldigt personligt stöd för många, många ungdomar. Elevhälsan har en stor roll och en stor betydelse på så många barn och ungdomar under tiden de går i skolan. På väldigt många plan. Bra att ni diskuterade detta! Tusen tack igen för kommentaren! :) PS: Ber om ursäkt för extremt sent svar på kommentar. Har bytt mailadress och trots att jag följt manual efter varje punkt så verkar blogger / blogspot.com fortfarande) inte ha registrerat min nya mailadress och får därför inget ping i min inkorg...

    SvaraRadera